RING ELLER BESØK OSS

+47 55 11 97 00

Ny uke, nye muligheter!

Sykkelblogg

Flex-damene sykler lekende mot Sykkel-VM i Bergen 2017. Bli med oss mot målet. Latter og moro er vårt motto.

Vil du også bli litt sprekere?

Ny uke, nye muligheter!

Sanna Lutsoja

Leni´s sykkelreportasje direkte fra Albir, Spania - tur #2.

Så var det nok en ny uke og tid for sykkeltur. Denne uken ble det hoppet rett i det med sykkeltur mandags morgen kl 06:15. Gradestokken viste hele 26,5 grader og heldigvis var det mye vind, uansett så er det en bra temperatur før solen har vist seg.

Denne mandags morgenen holdt solen seg like godt bak en sky, og jeg kan ikke si at jeg var lei meg for det. Turen var planlagt å gå fra Alfaz til Altea-Albir-Alfaz på "Appelsinveien" gjennom El Planet. Det er et stille og rolig område å sykle gjennom, med en grei vei. Men det er langt fra flatt, generelt sett så er det ikke flatt her i det hele tatt. Så det mangler ikke på bakketrening i hvert fall.

På veien syklet jeg forbi et bakeri som hadde dørene åpne, der produksjonen gikk for full musikk og karene sang så flott. Jeg skulle stoppet og tatt bilde, men hva hadde de ikke trodd om meg da!

Ikke lenge etter var jeg kommet til Altea, litt ovenfor N-332 og nedenfor kirkeplassen inni smitt og smau. Det er en herlig opplevelse å sykle gjennom disse gamle gatene mens byen våkner til live.

I det jeg svingte ned til stranden stod solen opp, og det var en fantastisk opplevelse.
Jeg var langt fra alene der nede på strandpromenaden. Det var andre syklister, mange jobbende og ikke minst en hund og fem som fikk seg en herlig luftetur før det ble enda varmere i været. Flott sykkelsti har de også, her er det kosting og spyling hver morgen, så om en ikke passer seg kan du fort få deg en liten dusj fra karene som jobber der. Det er best å smile pent når en sykler forbi dem, helst vinke litt også, da blir de fornøyde.

Det tok ikke lang tid før jeg var i Albir og jeg synes dette var litt i det korteste laget. Det var varmt, temperaturen hadde steget til 28 grader men vinden gjorde godt. Så da ble det å tråkke seg oppover bakkene til Serra Gelada og ta turen ut til fyret- El Faro. Det er en flott turvei som er veldig populær både for syklende, gående og joggende. Men den er heller ikke uten bakker,  så her blir det bakketrening deluxe. Oppover begynner jeg å få litt kontroll, men jeg er jo ikke den som liker at det går så fort nedover heller, så jeg sliter litt der. Men det går sakte fremover på hver tur.

Når jeg så var kommet meg vel hjem igjen var 20km tur i nydelig terreng og temperatur vel gjennomført. Jeg tenkte som så at den fikk jeg ta til neste uke også. Men det gjorde så godt at jeg jammen meg hev meg på sykkelen igjen på tirsdagen også, som er sykkeldagen vår hjemme. Da var planen samme rute bortsett fra turen ut til fyret. Istedenfor ble sykkelen parkert ved fjellet og jeg tok turen opp til masten med mine flotte turvenner her nede. Jeg må si det kjentes en smule i beina at det hadde blitt trødd opp noen bakker før jeg så skulle gå opp et fjell, men gikk det også.

For å rekke å møte dem til avtalt tid måtte jeg ut kl. 06:00, så det var skumring da jeg satte avgårde i dag. Heldigvis, ja for dem som synes det er kaldt hjemme så blir det nesten for galt å si det, men heldigvis var temperaturen noe lavere enn i går, "bare" 22 grader. Men i motsetning til dagen før så hadde vinden tatt seg en liten ferie, så det kjentes allikevel like varmt ut.

Verden ser egentlig litt annerledes ut sykkelsetet.

En ser mer enn når en kjører bil. Og så kommer en litt høyere opp enn når en spaserer. Kanskje en tenker mer på å registrere hva som er rundt seg på den måten, jeg gjør i hvert fall det. Lukter en før ikke hadde lagt merke til sniker seg plutselig under nesen din, gode blomsterlukter, saltvannet som lukter sommer når en suser forbi stranden og hører bølgene slå innover steinene.

Nå skal uken nytes videre, om det blir med eller uten sykkel vet jeg ikke enda. Det vil tiden vise!